سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو


هميشه مجذوب عملکرد بدن انسان در تمامي سطوح بودم. حقيقتا، هيچ چيزي در طبيعت هم ترازش نيست. بنابراين فکر کردم امروز تعدادي از اين حقايق حيرت آور را در مورد عملکرد بدن انسان که بسياري از مردم نمي دانند،ذکر کنم. از پايين به بالا:

پاها
هر فرد به طور متوسط 10000 گام در روز برمي دارد. 25درصد از استخوان هاي بدن انسان در پاها قرار دارند که از 52 استخوان تشکيل شده اند. بافت پلانتر يا بافت هاي متصل، در انتهاي پاها محکم ترين بافت نرم در بدن است که تقريبا 14 درصد از وزن کل بدن را به هر گام منتقل مي کند.آزمايش ها بر بدن نشان مي دهد که اين فاسيا(بافت فيبر مانند) مي تواند قبل از اينکه از هم گسيخته شود در برابر نيرويي حدود 12گرم مقاومت کند.

زانوها
تمام استخوان ها از مرحله تشکيل غضروف ها شروع مي شوند، اما اين با سرعت متفاوتي رخ مي دهد. در واقع نوزادان کاسه زانو(استخوان روي زانو) ندارند. بلکه در هر زانو قسمت کوچکي از غضروف دارند که در نهايت در سن 3 سالگي به کاسه زانويشان تکامل پيدا مي کند.

کبد
کبد وظايف بسياري دارد، که بيشتر آن ها براي زندگي اساسي هستند. اگر کبدتان کلا از کار بايستد، ظرف 2 ساعت خواهيد مرد.(يکي از چيزهايي که مي تواند پس از چند روز تاخير کبد را نابود کند،مصرف بيش از حد مسکن است.) دومين اندام بزرگ بدن است، دومين در مقايسه با پوست. کبد تنها اندام دروني بدن است که قادر است خود را احيا کند( به طوري که 25 درصد از کبد مي تواند به يک اندام تازه تجديد شود). به علاوه تنها 10 درصد کبد براي لخته شدن نرمال خون نياز به کار کردن دارد.

پانکراس(لوزالمعده)
لوزالمعده هر دو آنزيم انسولين و گوارشي را توليد مي کند. اندام حساسي است که حتي اشتباهي کوچک در هنگام جراحي ممکن است التهاب مرگباري را در پي داشته باشد. بدون لوزالمعده نمي توانيد زندگي کنيد- نه به خاطر عملکردي که در گوارش غذا دارد زيرا هيچ اندام ديگري در بدن انسولين توليد نمي کند.

روده
باکتري هايي که در روده ما زندگي مي کنند بيشتر از سلول هاي بدنمان هستند. در حال فهميدن فوايد باکتري هاي موجود در روده هستيم و اينکه اگر آن ها دچار اختلال شوند چه اتفاقي خواهد افتاد. وقتي روده تان دچار جراحت شود درد حس نمي کنيد. فقط وقتي متورم شود درد را حس مي کنيد. روده سيستم عصبي خاص خود را دارد(سيستم عصبي روده) که فقط در شرف فهميدن عملکرد آن هستيم.

معده
شايد فکر کنيد چندان هم به معده براي گوارش غذايي که مي خوريد نياز نداريد، اما کساني که معده خود را برداشته اند(جراحي کرده اند) براي جلوگيري از بالا آوردن بايد اغلب وعده هاي غذايي کوچکي مصرف کنند.برخلاف اين واقعيت که اسيد معده از لحاظ قدرتش شبيه به اسيدسولفوريک است، لايه هاي دروني معده به راحتي آن را تحمل مي کند.

قلب
وقتي ورزشکاران تمرين مي کنند، قلبشان تا حدود 500 گرم و نه بيشتر بزرگ مي شود. بعد از آن هر افزايشي در ميزان سلامتي، از افزايشي توانايي عضلات در حال تمرين براي گرفتن اکسيژن از خون ناشي مي شود. قلب هايي که بيش از 500 گرم بزرگ مي شوند نتيجه نارسايي قلبي هستند. قلب شما سالانه 35ميليون بار مي تپد و با هر ضربان با انرژي کافي منقبض مي شود تا خون را به فاصله اي تا 30 پا پمپاژ کند.(متاسفانه اين را ديده ام.) به طور شگفت انگيزي تمام ماهيچه هاي موجود در قلب قادرند 1500 کيلوگرم وزن را تحمل کنند. طول تمام رگ هاي خوني که قلب خون را به آن ها پمپاژ مي کند تقريبا 96000 کيلومتر است(اين شامل تمام رگ هاي خوني تا انتهاي عروق مي شود). ظرف 24 ساعت پس از ترک سيگار، خطر مرگ شما از يک حمله قلبي تا 50 درصد کاهش مي يابد.

ريه
ريه ها دو سيستم گردشي دارند. يکي که کربن دي اکسيد را جذب مي کند و اکسيژن را توسط قلب به بافت هاي بدن مي رساند و ديگري که اکسيژن را براي بافت هاي خودش جذب مي کند. روزانه نيم ليتر آب براي تنفس کردن از دست مي دهيم. دليلي که نوزادان نارس نمي توانند به خوبي بيرون از رحم مادرشان دوام بياورند اين است که ريه هايشان از لحاظ عملکرد بيروني ريوي ضعيف است که اين ضعف تنش هاي بيروني را در کيسه هاي هوا کاهش مي دهد و اجازه مي دهد تا ريه ها در فشاري پر از هوا شوند که نوزادان قادرند تحمل کنند.

مغز
مغز قله تکامل است،مرکز کنترلي که در صدر بدن است و آن را اداره مي کند و در عين حال از اين کنترل آگاهي دارد. فقط 3 پوند وزن دارد اما 100بيليون رشته هاي عصبي را در بردارد که هر کدام آن ها حدود 10000 اتصال با نورون هاي مجاورشان دارند. که به گفته ي مولف و عصب شناس ديويد ايگلمن "در هر سانتي متر مکعب از بافت مغز اتصالاتي وجود دارد، به اندازه ستارگان کهکشان راه شيري." به همان ميزان رشته هاي عصبي در مغز، تعداد بيشتري سلول هاي گليال(1تا5تريليون) وجود دارد که به نظر مي رسد وظيفه آن ها حمايت از عملکرد رشته هاي عصبي باشد. در بين تمام حقايقي که در مورد مغز مي دانم، اين يکي بيشتر مرا مجذوب مي سازد: بنابر تحقيق يکي از همکارانم، ريچارد کريگ، فکر کردن باعث تحريک مغز مي شود (تورمي واقعي در مغز ايجاد مي کند.)که اگر با زماني براي استراحت همراه باشد رشته هاي عصبي را تقويت مي کند. به اين معنا که اين رشته ها را در برابر ميگرن، حمله يا سکته و بيماري عصبي مقاوم مي سازد.
واضح است، که اين فهرست فقط به بررسي ظاهر اين نوع زندگي معماگونه ، که زندگي ماست پرداخته است. وقتي که فکر مي کنم بدن انسان چقدر پيچيده است و چگونه اجزايش اينچنين هماهنگ و با سلامتي کار مي کنند، تکامل خودمان را از يک ترکيب تک سلولي حيرت آور مي يابم. به وضوح تکامل پيدا کرده ايم.

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:, توسط سیبادو